سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه

معرفی 20 نرم افزار مانیتورینگ شبکه

در این مقاله قصد داریم به شما 20 ابزار و نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان را معرفی نماییم. تمامی این نرم افزار به عنوان نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه در دنیای اینترنت وجود داشته و شما می توانید به راحتی با استفاده از آن‌ها به عنوان نرم افزار نظارت شبکه، اطلاعات دقیقی از دستگاه ها، پورت ها و خدمات ارائه شده، پروتکل ها و تحلیل ترافیک شبکه را به دست بیاورید.

نرم افزار های ارائه شده در این مقاله به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه تماماً رایگان بوده و شما می توانید از بین این لیست دسته کم یک یا دو نرم افزار مناسب شبکه خود را ف به راحتی انتخاب کنید. این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار نظارت شبکه رایگان به عنوان ابزار های SysAdmin در دنیا معروف و معرفی شده اند.

نرم افزار مانیتورینگ GFI LanGuard

بعضی از کاربران از این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه سطح متوسط یاد می کنند اما این نرم افزار به عنوان نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه به قدری کارآمد و مفید است که می تواند به عنوان توصیه شماره 1 در این لیست قرار بگیرد.

 شما می توانید از این نرم افزار به راحتی در انواع شبکه های کوچک و بزرگ استفاده کنید. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید اطلاعات بیش از 60 هزار رایانه را به راحتی از طریق کنسول مبتنی بر وب مشاهده کنید. این نرم افزار توانایی جست و جو و پیدا کردن انواع برنامه های مخرب، برنامه های غیر مجاز و یا بدون مجوز را شناسایی کند.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه  Microsoft Message Analyzer

این نرم افزار به عنوان یک جایگزین برای نرم افزار Microsoft Network Monitor 3.4 معرفی شده است. این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه دارای یک رابط کاربری بصری و انعطاف پذیر است که گزینه های متعددی جهت فیلتر کردن و دسته بندی اطلاعات را در خود جای داده است.

 شما می توانید به هر یک از پروتکل های تعیین شده در این نرم افزار یک رنگ خاص اختصاص دهید تا به راحتی بتوانید آن‌ها را از یکدیگر تمایز دهید. برخی از ویژگی های این نرم افزار عبارت‌اند از ضبط خودکار داده ها و پشتیبانی از استاندارد های رمزگشایی SSL/TLS.

نرم افزار Microsoft Message Analyzer به عنوان یک نرم افزار نظارت شبکه به شما این امکان را می دهد که منبع داده های مختلفی را ارزیابی کرده و ترافیک شبکه را با استفاده از پروتکل های متعدد و به صورت همزمان با سایر سیستم ها و برنامه های کاربردی بررسی کنید از این برنامه به عنوان  نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران در شبکه استفاده می شود .

نرم افزار نظارت شبکه Nagios

نرم افزار Nagios به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه امکانات و ابزار های قدرتمندی را به عنوان نرم افزار نظارت شبکه در اختیار شما قرار خواهد داد. شما با استفاده از این برنامه این اطمینان را حاصل خواهید کرد که برنامه ها، سیستم ها و خدمات آن‌ها به بهترین شکل کار خواهند کرد.

این نرم افزار امکاناتی از قبیل سیستم های هشدار، سیستم های رسیدگی به رویداد ها و گزارش ها و سیستم های مانیتور را در اختیار شما قرار خواهد دارد. Nagios Core به عنوان قلب این نرم افزار، هسته برنامه مانیتورینگ و یک قالب UI مبتنی بر وب را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید روی این هسته انواع افزونه ها را نصب کرده و امکان بررسی برنامه ها، پیش زمینه ها، افزودنی های مربوط به شبیه سازی داده ها، نمودار ها، تابع توزیع بار و پشتیبانی از پایگاه داده MySQL را در اختیار داشته باشید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان OpenNMS

نرم افزار OpenNMS به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه به صورت اپن سورس (منبع باز) می باشد. شما می توانید با استفاده از این برنامه نسبت به کشف خودکار، مدیریت رویداد و اطلاع رسانی، اندازه گیری عملکرد و خدمات ارائه شده اطلاعات کاملی را در شبکه به دست بیاورید همچنین از ان به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران در شبکه استفاده کنید .این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه این قابلیت را دارد که یک برنامه و اپلیکیشن روی گوشی آیفون شما نصب کرده تا شما با استفاده از این نرم افزار از تمامی اعلان ها و هشدار ها و پیغام های سیستم مطلع شوید.

بعد از نصب موفقیت آمیز نرم افزار OpenNMS شما وارد محیط کاربری داشبورد این نرم افزار می شوید. در این داشبورد شما می توانید هشدار ها و اعلان های نرم افزار را دریافت نمایید. همچنین می توانید از منو کشویی اطلاعات مورد نیاز هر یک از بخش ها را به دست بیاورید و در نهایت گزارشات شبکه خود را به صورت PDF از طریق پست الکترونیکی دریافت نمایید.

نرم افزار نظارت شبکه Advanced IP Scanner

نرم افزار Advanced IP Scanner یک نرم افزار اسکنر شبکه سریع و آسان است. از این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه استفاده می شود که با آن می توان IP دستگاه‌های متصل به شبکه را به راحتی جست و جو و پیدا کرد. این نرم افزار قادر است به راحتی دستگاه های بی سیم تلفن همراه، چاپگر ها و روتر های WIFI را در شبکه شناسایی و تشخیص دهد.

این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا در صورت فعال بودن سیستم اتصال از راه دور به راحتی به سرویس های مانند FTP و HTTP متصل شده و از پوشه های اشتراکی داخل نرم افزار نیز استفاده کنید. همچنین این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه این قابلیت را دارد که با اتصال از راه دور رایانه ها را خاموش و یا روشن نماید.

نرم افزار نظارت شبکه Capsa Free

نرم افزار Capsa Free به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه به شما امکان آنالیز شبکه را می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزار به راحتی ترافیک شبکه، عیب یابی مشکلات شبکه، تحلیل بسته ها و موارد دیگر را بررسی و کنترل نمایید.

 این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار نظارت شبکه توانایی پشتیبانی بیش از 30 پروتکل شبکه را دارای می باشد. همچنین این نرم افزار توانایی استفاده از فیلتر های MSN و Yahoo Messenger را دارا می باشد. از این نرم افزار به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران در شبکه استفاده می شود .

نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان Telerik Fiddler

نرم افزار Telerik Fiddler ابزاری به عنوان اشکال زدایی و عیب یابی از وب و ترافیک HTTP است. این نرم افزار بین رایانه های منتخب و اینترنت قرار گرفته و ترافیک بین آن‌ها را ضبط و مانیتور می کند.

 این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان این امکان را به شما می دهد تا داده های ورودی و خروجی را برای نظارت بررسی کنید و همچنین شما می توانید پاسخ های دریافت شده از مرورگر وب را آنالیز و بررسی کنید. نرم افزار Telerik Fiddler به شما اطلاعات کاملی در مورد ترافیک HTTP و وب سایت شما در شبکه اینترنت خواهد داد.

نرم افزار نظارت شبکه NetworkMiner

نرم افزار به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه، بسته های در حال انتقال در شبکه را بررسی کرده و اطلاعات و داده های لازم را از آن‌ها استخراج می کند. این نرم افزار در واقع با استفاده از این فرایند به شما کمک می کند که فعالیت های کاربران را در شبکه تجزیه و تحلیل و به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت در شبکه فعالیت نماید.

شما می توانید برای اینکه اطلاعات را راحت تر به دست بیاورید از یک سری کلمات کلیدی استفاده کنید. نرم افزار NetworkMiner به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل شبکه به کار می‌رود و می‌تواند اطلاعات کاملی از قبیل نام میزبان، سیستم عامل و پورت های باز را در اختیار شما قرار دهد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه Pandora FMS

نرم افزار را به عنوان یک نرم افزار نظارت شبکه فعالیت می کند. این نرم افزار می تواند عملکرد شبکه، نظارت شبکه، مانیتورینگ ابزار ها و مدیریت دسترسی به فایل ها را بر عهده بگیرد.

Pandora FMS  به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه می تواند سرور ها، برنامه و بسته های ارتباطی بین سیستم ها را نظارت و بررسی کنید. این نرم افزار دارای یک سیستم وابسته و یکپارچه بوده و به همین دلیل به شما امکان این را می دهد که بر اساس رویداد ها و اعلان ها هشدار های لازم را ایجاد و آن‌ها را دسته بندی و طبقه بندی نمایید.

نرم افزار نظارت شبکه Zenoss Core

نرم افزار Zenoss Core به عنوان یک سیستم عامل قدرتمند که به صورت اپن سورس (منبع باز) ارائه شده است این توانایی را دارد که روی برنامه ها، سرور ها، سیستم های ذخیره سازی، شبکه سازی ها و مجازی سازی ها نظارت کند.

 این برنامه به عنوان یک برنامه مانیتورینگ شبکه می تواند اطلاعات و آمار کاملی از برنامه های در حال اجرا را به کاربر نشان دهد. همچنین دارای سیستم کنترل رویداد ها با کارای بسیار بالا می باشد که به عنوان سیستم اطلاع رسانی پیشرفته و همچنین نرم افزار کنترل مصرف اینترنت در شبکه نیز کارایی دارد.

نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه PRTG Network Monitor Freeware

نرم افزار PRTG Network Monitor Freeware به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه قابلیت استفاده از انواع پروتکل های مختلف را دارای است. پروتکل هایی مانند SNMP, Netflow و WMI توسط این نرم افزار پشتیبانی می شوند. ای نرم افزار این قابلیت را دارد که رابط کاربری خود را روی دستگاه هایی با سیستم عامل iOS و Android و همچنین مبتنی بر وب نشان دهد.

 این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه قابلیت ها و ویژگی های جالب دارد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • مانیتورینگ جامع شبکه که بیش از 170 نوع سیستم را شناسایی کرده و می تواند بر روی انواع سرور های مجازی مانند SLA, QoS را مانیتورینگ و نظارت کند. البته نسخه آزمایشی این نرم افزار توانایی شناسایی 100 سیستم را دارا می باشد
  • دارای انواع هشدارها به صورت انعطاف پذیر که می توان روش های مختلف اعلان و هشدار وضعیت، هشدار های محدود ف هشدار های آستانه، هشدار های مشروط و برنامه ریزی هشدار را روی آن انجام داد.
  • گزارش دهی آمل که به صورت HTML و یا PDF قابل ارائه می باشد. شما می توانید فرآیند گزارش دادن را به صورت برنامه ریزی شده و یا از پیش تعریف شده برای نرم افزار مشخص کنید.

نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه MiTeC Network Scanner

نرم افزار MiTeC Network Scanner به عنوان یک اسکنر شبکه توسط می‌تواند دستگاه های متصل به شبکه را به راحتی شناسایی کند. این نرم افزار قابلیت دریافت و اجرای فرمان از راه دور را دارا می باشد.

همچنین شما می توانید با استفاده از قابلیت کنترل از راه دور به راحتی فرایند خاموش کردن و همچنین فرایند اسکن کردن Active Directory را اجرا کنید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه Splunk

نرم افزار Splunk یک نرم افزار مناسب جهت جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های موجود در شبکه است. این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان به شما این امکان را می دهد که منابع موجود در شبکه را نظارت و داده های مربوط به آن ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمایید. شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزار به راحتی گزارش رویداد ها، گزارش دستگاه ها و خدمات ارائه شده و ترافیک موجود روی پروتکل های TCP/UDP را بررسی نمایید. همچنین از این نرم افزار به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت در شبکه استفاده می شود.

شما می توانید در این نرم افزار هشدار های مد نظر را تنظیم کنید تا در صورت اشتباه بودن فرایند به سرعت به شما اطلاع دهند و همچنین می توانید به راحتی گزارش ها مد نظر خود را از داشبورد کاربردی Splunk تهیه نمایید. در هنگام نصب این نرم افزار دقت داشته باشید که در ابتدا نرم افزار به صورت نسخه Enterprise نصب می شود که دارای محدودیت استفاده 60 روزه است. برای استفاده به عنوان نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه شما باید بعد از نصب از بخش Manager >   Licensing  فوراً نرم افزار را به نسخه رایگان تبدیل کنید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه Angry IP Scanner

نرم افزار Angry IP Scanner به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان می‌تواند به راحتی آدرس IP و پورت های مربوط به آن را اسکن و بررسی نماید.

 این نرم افزار می تواند طیف وسیعی از آدرس های IP را بررسی و اسکن نماید. شما می‌توانید با استفاده از IP های به دست آمده به راحتی اطلاعاتی مانند مک آدرس، پورت های باز، نام میزبان، اطلاعات NetBIOS و غیره را به دست بیاورید.

نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه Icinga 2

نرم افزار Icinga 2 یک برنامه و نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان است که به صورت اپن سورس (منبع باز) ارائه شده است. این نرم افزار کاملاً مبتنی بر لینوکس بوده و روی سیستم عامل های ویندوز قابل نصب نمی باشد.

 این نرم افزار به عنوان نرم افزار نظارت شبکه تمامی منابع موجود و در دسترس شبکه را بررسی کرده و وقتی چیزی کم شود سریع به کاربر اطلاع می‌دهد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه Observium Community

نرم افزار Observium Community به عنوان یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه می تواند به راحتی مدیریت و نظارت شبکه های SNMP را بر عهده بگیرد. این نرم افزار به صورت خودکار دستگاه های موجود در شبکه شما را جست و جو و پیدا کرده و وضعیت آن‌ها را به شما گزارش می دهد.

 این نرم افزار روی سیستم عامل لینوکس اجرا شده و انواع مختلفی از سیستم عامل ها و دستگاه های را قادر به شناسایی و پشتیبانی است. ازاین نرم افزار به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت در شبکه استفاده می شود و امکانات بی شماری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

نرم افزار نظارت شبکه NetXMS

نرم افزار NetXMS به عنوان سیستم مدیریت و نظارت بر شبکه به صورت چند پلتفرمی عمل می کند. این نرم افزار به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه توانایی مدیریت رویداد ها، نظارت بر عملکرد دستگاه ها، بررسی هشدار ها و ارائه گزارش و نمودار ها را داشته و می تواند اطلاعات جامعی از ساختار IT شما ارائه دهد.

از ویژگی های اصلی نرم افزار NetXMS به عنوان نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه می توان به پشتیبانی از چندین سیستم عامل و دیتابیس، نظارت بر توزیع و پخش دیتا روی شبکه، کشف خودکار دستگاه های متصل به شبکه، تحلیل اتصالات و اطلاعات منتقل شده روی شبکه، اشاره کرد. این نرم افزار به صورت مبتنی بر وب اراده شده و رابط کاربری آن از طریق مرورگر قابل دسترسی و مدیریت می باشد. این نرم افزار به عنوان بهترین نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران در شبکه کاربرد های فراوانی دارد .

بعد از نصب برنامه NetXMS شما باید وارد تنظیمات سرور server Configuration شده و چند تغییر بر اساس اطلاعات و نیاز های شبکه خود، روی ان اعمال کنید. سپس می توانید از قابلیت Network Discovery استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت شما می توانید تمام دستگاه های موجود روی شبکه خود را شناسایی کنید.

نرم افزار رایگان مانیتورینگ شبکه WirelessNetView

نرم افزار WirelessNetView یک نرم افزار سبک بوده که فعالیت های مرتبط به شبکه های بی سیم را قابل دستیابی و بررسی می کند.  از این نرم افزار به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت وای فای درشرکت های خصوصی استفاده می شود .

نرم افزار WirelessNetView به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه می تواند اطلاعات مربوط به SSID، کیفیت سیگنال، آدرس مک، الگوریتم رمز گذاری و موارد دیگر را نشان می دهد.

نرم افزار نظارت شبکه Riverbed Xirrus Wifi Inspector

نرم افزار Riverbed Xirrus Wi-Fi Inspector را می توان برای جستجوی شبکه های Wi-Fi به کار برد. شما می توانید با استفاده از این برنامه به راحتی فرایند عیب یابی اتصالات، تائید پوشش Wi-Fi، مکان یابی دستگاه ه های Wi-Fi و نقاط دسترسی مربوط به آن‌ها را کشف کنید. نرم افزار Riverbed Xirrus Wi-Fi Inspector به عنوان نرم افزار مانیتورینگ شبکه توانایی تست کیفیت و سرعت داخلی شبکه Wi-Fi را دارا می باشد. همچنین ازان به عنوان نرم افزار کنترل مصرف اینترنت وای فای در شرکت ها و ادارات استفاده می شود.

بعد از نسب اگر شما برنامه Wi-Fi Inspector را اجرا نمایید یک لیست از شبکه های Wi-Fi را به شما نشان می دهد و شما باید از بین Wi-Fi های نشان داده شده شبکه مد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از آن اطلاعات مربوط به شبکه شما در بالای آن و در کادر مشخص شده نمایش داده خواهد شد. همچنین شما می توانید به راحتی روی شبکه خود یک فرآیند تست را اجرا کنید، طرح شبکه را تغییر دهید، تنظیمات شبکه را تغییر دهید و یا شبکه را refresh نمایید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه رایگان Wireshark

نرم افزار Wireshark به عنوان محبوب ترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه در تمامی لیست ها وجود دارد. تقریباً در هر لیستی که مشاهده کنید نام این نرم افزار به عنوان نرم افزار نظارت شبکه قرار داده شده است. نرم افزار Wireshark به عنوان یک آنالیزور شبکه به راحتی پروتکل شبکه را بررسی و اطلاعات آن را ثبت و ضبط می نماید. این نرم افزار قابلیت بازرسی عمیق در لایه های شبکه و پروتکل ها را دارا می باشد. یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار این است که روی سیستم عامل های مختلف قابلیت اجرا دارد. از این نرم افزار به عنوان بهترین نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران در شبکه یاد می شود.

هنگام راه اندازی و نصب نرم افزار Wireshark شما باید از بین گزینه های موجود، گزینه ای که مناسب با ساختار شبکه شما باید را انتخاب کنید و سپس روی علامت سبز رنگ کوسه کلیک نمایید. بعد از این کار نرم افزار به صورت اتوماتیک و خیلی سریع اطلاعات و پرونده های موجود در شبکه را بررسی و موارد مورد نیاز خود را استخراج می‌کند. اطلاعات استخراج شده به عنوان یک پرونده برای تجزیه و تحلیل به داشبورد نرم افزار ارسال می‌شود و شما در اینجا می توانید به راحتی اطلاعات به صورت عمده را به صورت عمیق تجزیه و تحلیل نمایید.